Friday, April 15, 2011

HTAR Ward 2B

nie la satu-satu nyer gate HTAR
bangunan lama/ ward


Pengalaman budak-budak nursing part 4, setiap sem mesti xlari gan practical...bila sebut pasal practical...hospital2 terpilih da bermain2 kat kepala...macam aku, kat kepala mesti terdetik...(hospital mane pulak nak dy campak aku???) antara hospital yang terpilih ialah Hospital Ampang, Sg. Buloh, Selayang, Kajang, HTAR (yang terkini)...kalo sebut jer pasal hospital kajang or HTAR, mesti dalam kepala nak lari jer...dulu kajang jer, sekarang nie...HTAR pon terlibat same...kalo di analysis, mengikut story dari pesakit, staff nurse and org yang berpengalaman....HTAR nie, paling ramai pesakit yang admit...pengalaman dok kt HTAR ward 2B (ward sakit puan)...pesakit nyer seramai 40 org dan xtermasuk katil tambahan dalam 1 ward...kalo ward untuk ibu mengandung & selepas bersalin, ad 3 ward...tiga2 ward nie selalu penuh...hospital nie padat coz HTAR nie satu2 nyer general hospital untuk area Klang & Shah Alam (kalo xsilap ler)....

Pada awal nyer kami dimaklumkan bahawa, kami akan ke Lumut untuk posting, tp disebabkan oleh masalah2 yang xdapat dielakkan, kami stay kt HTAR di ward 2B...(kecewa cikit ler..coz jau gan mak...) permulaan nyer,cam biase...ade orentasi dari pihak hospital oleh doktor, sister, & staff nurse...hr kedua, baru kami akan ke ward yang di tetapkan...

Bermula segalanya....
Seperti biase, kami akan practice kan per yang kami bljr...so, macam2 procedure kami wat....iaitu, per yang kami bljr dari sem 1 ler...erm, sbg pelatih jururawat...suka duka 2 biase ler...smue tmpt pon ade...tp, per yang aku dapat kt HTAR, semue nyer baru...means, sblm nie xpenah pon masuk ward yang betul2 ade semue procedure yang bljr slame nie...macam2 procedure boleh dpt kat dalam ward 2...

Perkara yang xboleh lupe...1st day dok kat ward, aku da dapat assignment...biase ler,special cikit bagi org yang macam aku...(yla, aku kan pantang dengar soklan...mesti nk jwb...betol or salah...2 blkg cite..) memang kena ler...blk 2 jer...aku terus bukak kotak berhabuk seinci 2...(cuak punye pasal...) entah ler...kadang2 2 aku rase, org suke tanye aku...mane xnyer,bukan sister jer...cikgu aku yang jage ktorg kat ward 2 pon suke tanye aku...bkn aku jer kena...kwn2 yang len pon kena gak...pengalaman kat HTAR nie membawa beribu makna...secara ringkas nyer...memang best ler...

Kalo solat, shift pagi ktorg akan solat kat surau hospital, kalo sampai lambat or shift petang selalu kami akan solat kat dalam ward jer...Time rehat lak, ktorg selalu makan kat kantin lama jer...cz kantin baru 2 jau cikit & bajet untuk sehari boleh lari cikit...(almaklum ler, idop student penuh gan berjimat cermat...bkn dapat berjimat jer...nak slim pon boleh...) erm...cite pasal makan, sampai jugak niat aku nak beli rojak...memang lega ler dapat beli....ermmmmmm~ sedap nyer...


Hari terakhir posting kat HTAR, group kami combine gan group len...jadi ramai lerr student kt citu...kebetulan pulak, hari terakhir 2 xramai pesakit...(dalam 30+ org jer )...tp, balik jer petang 2...memang terasa letih...(walau camne pn letih...aku xdapat tido time dalam bas...tension2...)
 * sory ler korg, aku amik gambar curi2 time korg tido or pic yang xlawa

(dayah) (fiqa)
(aiza) (ieda) (dayah) (fiqa)






0 Pengomen Handalan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...